Selamat Datang Dan Terima Kasih Kerana Melayari Blog Ini

Isnin, 11 Januari 2010

Pakai selipar ketika pandu bas ekspres

JOHOR BAHRU: Biarpun melakukan pemanduan jauh selama tiga hingga empat jam, segelintir pemandu bas ekspres tidak menghiraukan aspek keselamatan apabila lebih selesa memandu memakai selipar tandas.

Pegawai Penguat Kuasa Trafik Bukit Aman, Deputi Superinten Tan Kok Tho, berkata ketika pemeriksaan terhadap 13 pemandu bas ekspres di Plaza Tol Skudai, di sini, semalam, lima daripada mereka melakukan kesalahan apabila hanya memakai selipar ketika memandu.

Katanya, memakai selipar ketika memandu amalan berbahaya kerana ia boleh mengakibatkan kaki tergelincir ketika menekan brek mahu pun pedal minyak.

"Ada yang terburu-buru menukar kasut sebelum turun dari bas ketika pemeriksaan dilakukan dan perbuatan mereka terbongkar apabila anggota mendapati mereka sebenarnya memandu dengan memaki selipar tandas saja.

"Selain berbahaya, syarat permit pemanduan kenderaan berat termasuk bas ekspres turut mewajibkan pemandu berpakaian kemas dan memakai kasut," katanya pada sidang media ketika Operasi Trafik Cawangan Bukit Aman terhadap bas ekspres dan kenderaan berat di Plaza Tol Skudai, di sini, malam kelmarin.

Operasi selama dua jam bermula jam 9 malam itu membabitkan pemeriksaan rambang ke atas bas ekspres dan lori yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur, Muar dan Segamat ke Johor serta Singapura.

Dalam operasi disertai empat pegawai dan 35 anggota itu, saman turut dikeluarkan terhadap tiga pemandu bas ekspres kerana memandu dengan perlahan di lorong kanan selain di atas kesalahan tiada pemandu kedua.


Oleh MARY VICTORIA DASS dan MAHAIZURA ABD MALIK
am@hmetro.com.my /* CSS Social Media */ #sosmed{margin:20px 0;padding-top:15px;} .nengah{text-align:center!important} .smGlobalBtn{display:inline-block;position:relative;width:40px;height:40px;padding:0px;text-align:center;color:#fff!important;font-size:20px;font-weight:normal;line-height:2em;border-radius:25px;-moz-border-radius:25px;-webkit-border-radius:25px} .facebookBtn{background:#3b5998;opacity:0.4} .facebookBtn:before{font-family:"FontAwesome";content:"\f09a"} .facebookBtn:hover,.twitterBtn:hover,.googleplusBtn:hover,.linkedinBtn:hover,.pinterestBtn:hover,.rssBtn:hover{color:#fff;opacity:1} .twitterBtn{background:#00ABE3;opacity:0.4} .twitterBtn:before{font-family:"FontAwesome";content:"\f099"} .googleplusBtn{background:#e13138;opacity:0.4} .googleplusBtn:before{font-family:"FontAwesome";content:"\f0d5"} .linkedinBtn{background:#0094BC;opacity:0.4} .linkedinBtn:before{font-family:"FontAwesome";content:"\f0e1"} .pinterestBtn{background:#26ae91;opacity:0.4} .pinterestBtn:before{font-family:"FontAwesome";content:"\f0d2"} .rssBtn{background:#fb5a03;opacity:0.4} .rssBtn:before{font-family:"FontAwesome";content:"\f09e"}

Tiada ulasan:

Catat Ulasan